De temperatuur in de auto neemt snel toe als de zon er vol op schijnt. Zeker als het kwik buiten ook nog eens flink hoog ligt. Voor verkoeling de ramen openzetten haalt dan meestal niets meer uit. Gelukkig zijn de meeste auto’s uitgerust met een aircosysteem dat echt koude lucht de auto inblaast. Misschien maakt u hier op een warme, zomerse dag en tijdens je autovakantie al dankbaar gebruik van. Of juist niet, omdat u ergens heeft gehoord dat airconditioning niet zo gezond is. Wat is er waar aan dit verhaal? En hoe werkt een airco? U komt erachter in dezeblog!
Wat is de werking van een airco?
U grijpt de hendel van de deur, opent de auto en raakt bevangen door een stroom hete lucht. Een plakkerige autorit zit u vast niet op te wachten. De A/C-knop in de auto is dan ook snel gevonden. In een kort tijdsbestek is het heerlijk vertoeven achter het stuur. De werking van een airco is zo effectief, omdat warme lucht naar buiten wordt gedreven en koude lucht wordt teruggeblazen. Dit proces kenmerkt zich door verdamping. De warmte wordt aan de lucht onttrokken en kou komt via luchtcirculatie weer terug de auto in.
Welk airco systeem zit er in de auto?
Het verschilt per auto wat voor airco erin zit. Er zijn drie mogelijkheden: een handbediende airconditioning, de halfautomatische airco en een zelfregulatiesysteem – beter bekend als de climate control. Geen idee welk systeem in uw auto is gebouwd? Begrijpelijk, want het is natuurlijk veel belangrijker om te weten hoe de airco werkt én dat hij werkt. Dit zijn de drie aircosystemen:
- Handmatige airco. Dit type airco moet volledig handmatig bediend worden. U stelt zelf de gewenste temperatuur in en bepaalt hoe hard de lucht door uw auto blaast. Het systeem is niet geavanceerd genoeg om zichzelf te reguleren. Als u het ineens koud begint te krijgen, dan zult u de temperatuur handmatig moeten bijstellen.
- Semiautomatisch aircosysteem. Dit aircosysteem reageert zelf op de veranderende temperatuur in de auto. De fabrikant heeft meerdere meetpunten, sensoren, in de auto bevestigd om te bepalen of het te warm of te koud is. Wat u zelf nog regelt, is de stand van de airco. Oftewel: de snelheid van de luchtcirculatie in de auto.
- Volautomatische airconditioning. Het meest geavanceerde airco systeem voor in de auto is de climate control, de volledig zelfredzame airconditioning. Dit technologische hoogstandje neemt meerdere factoren mee in het bepalen van het ‘klimaat’ in uw auto, zoals de huidige rijsnelheid, de luchtkwaliteit, de kracht van de zon en de draaisnelheid van de motor (het toerental). Met die informatie wordt de ideale temperatuur in de auto gecreëerd en vervolgens op peil gehouden.
Hoe gezond is het gebruik van een airco in de auto?
Vaak wordt gedacht dat airconditioning slecht is voor de gezondheid. Maar als dit verhaal zou kloppen, dan is het opvallend dat bijna elke auto zo’n systeem heeft. Met de airco zelf is ook zeker niets mis. Wél zijn er factoren die het gebruik ervan ongezond maken. Immers, een aircocheck wordt niets voor niets aangeboden. Want terwijl koele lucht via de condensor van de airco door uw auto wordt geblazen, blijft er ook condens achter. Samen met de warmte in de auto en stoffen van buiten kunnen bacteriën en schimmels ontstaan. Dat is natuurlijk minder gezond. Gelukkig hoeft u het niet zo ver te laten komen. Voorkómen is vrij eenvoudig!
Tips voor optimaal gebruik van de airco
Ook de manier waarop u zelf gebruikmaakt van airconditioning kan invloed hebben op uw gezondheid. Plaatsnemen achter het stuur en het luchtsysteem gelijk op volle toeren laten draaien; dat is alvast geen goed plan. Zo ook niet het gebruiken van de koudste stand van de airco om snel de hitte te verdrijven. De volgende tips helpen om de airco zo optimaal en gezond mogelijk te gebruiken.
1. Zet vooraf de ramen en deuren open.
Staat uw auto in de volle zon? Dan is het binnenin altijd warmer dan buiten. Door ramen en deuren voor vertrek eerst een tijdje open te zetten, kan de grootste hitte uw auto meteen verlaten. Ook bij het wegrijden is het verstandig om nog kort te wachten met het inschakelen van de auto-airco. De openstaande ramen koelen het vanbinnen nog steeds iets af. Pas als u merkt dat het geen effect meer heeft, kunnen de ramen omhoog en kan de airco aan.
2. Vermijd de koudste stand van de auto-airco.
Misschien heeft u op een hete zomerse dag ook de neiging om de airco zo koud mogelijk te zetten. Heerlijk aangenaam natuurlijk, maar niet zo gezond. Want zodra u op de plaats van bestemming bent en uitstapt, krijgt u een ‘klap’ in het gezicht. Houd u daarom in en zet de airco het liefst maximaal vijf graden kouder dan buiten. Dan is het verschil in temperatuur niet al te groot en bespaart u zichzelf een verkoudheid en/of loopneus.
3. Richt de blazers omhoog.
Om optimaal te profiteren van uw auto-airco kan de koele lucht het beste omhoog worden geblazen. Warme lucht stijgt en de meeste hitte bevindt zich dus op hoogte. Door hier de kou naartoe te blazen, zit iedereen snel weer comfortabel in de auto.
4. Gebruik de recirculatiestand van de airco slechts voor korte tijd.
Auto’s, die recent gebouwd zijn, hebben eigenlijk altijd een airco met recirculatie. Deze turbostand zorgt ervoor dat de gewenste temperatuur heel snel wordt bereikt. Daarna kunt u voor uw eigen gezondheid de airco het beste terugzetten naar normaal of zelfs de ramen een beetje openen.
5. Maak regelmatig gebruik van de auto-airco.
Ook indien u liever niet gebruikmaakt van de auto-airco of als het zomerseizoen straks weer is afgelopen, kunt u het beste de airco wél (blijven) gebruiken. Het advies is om minstens 10 minuten per week de airconditioning in te schakelen. Zo zorgt u ervoor dat het koelsysteem goed blijft functioneren.
Denkt u dat er iets mis is met uw auto-airco? Komt er een vreemde lucht uit zetten of wordt de airco niet koud? Plan gelijk even een afspraak en kom langs bij de Ford Sutherland-vestiging in uw buurt!